IMG_0018.PNG

VÅR IDÉ MED
KYRKÅS KULTURGÅRD!

En unik kulturmiljö för möten och fest!

Maria Jonmeister; Verksamhetsansvarig

OM OSS & VÅR IDÉ
MED KYRKÅS KULTURGÅRD

Kyrkås Kulturgård ägs och drivs av oss, Tobias och Maria Jonmeister. Vi är tionde släktgenerationen på gården och lever här tillsammans med våra fyra barn, ett gäng Highland Cattle-kossor och katten Bosse.

Hos oss erbjuds förstklassigt mathantverk baserat på Jämtländska råvaror, ett utpräglat hållbarhetstänk, samverkan med lokala matproducenter och förmedling  av  kultur-historia. Vår levande gård ligger i en av Jämtlands bäst bevarade kulturmiljöer och vår verksamhet sker bland annat i kulturminnesmärkta byggnader.

Konferenser, Mat-  och Hantverkskurser, Café- och Marknadsdagar, Pop-Up-krog, Bröllop och privata festarrangemang är exempel på vad vi erbjuder.  För mer information om vad vi kan erbjuda dig och ditt sällskap, kontakta Maria via kontaktuppgifterna längst ned på denna sida.

För information om vårt hållbarhetstänk och vad vi menar med "omsorg om naturresurser", rulla vidare nedåt på denna sida.

SAMVERKAN MED ANDRA

Vi tror på att samverkan med andra företag och organisationer. Köper in mathantverk och råvaror från lokala producenter till Gårdskökets matserveringar.           Tillsammans blir vi starka! â€‹

logga studieförbundet.JPG
SkÀrmklipp6.JPG
SkÀrmklipp2.JPG
SkÀrmklipp4.JPG
SkÀrmklipp1.JPG
SkÀrmklipp8.JPG
SkÀrmklipp12.JPG
SkÀrmklipp10.JPG
SkÀrmklipp11.JPG
Matsvinn_edited.jpg

MINSKAT MATSVINN -SAMARBETE MED ICA MAXI

Som en del av vårt hållbarhetsarbete samarbetar Kyrkås Kulturgård med ICA Maxi för att minska matsvinnet.

Mat på väg mot ”bäst-före-datum” i butiken räddas från att kastas och tillagas, fermenteras eller konserveras i gårdsköket till glädje för våra gäster.

SJÄLVFÖRSÖRJANDE PÅ EL & VÄRME

Genom solcellspaneler på ladugårdstaket är gården självförsörjande på all el för driften. 18 000 kwh genereras per år och överproduktionen sommartid byts mot vattenkraft från Jämtkraft under den mörkare årstiden.

Gårdens boningshus och gårdskök värms upp med träflis och ved från egen skog.

I samband gallring och avverkning i våra skogar tas viss ved tillvara och läggs på tork i två somrar. Därefter körs veden hem och mals till flis med en traktordriven flishugg. Ett årsbehov uppgår till ca 100 m3 flis.

Solel_flis.JPG
Fossilfritt.JPG

ELDRIFT &

FOSSILFRI DIESEL

De bilar och traktorer vi använder i verksamheten drivs av elhybriddrift eller fossilfri diesel. Genom en egen pump på gården kan vi bekvämt tanka drivmedel fritt från fossil olja till ungefär samma literpris som vanlig oljebaserad diesel.

MILJÖCERTIFIERAT SKOGSBRUK

Gårdens ca 500 hektar skog sköts uthålligt i enlighet med PEFC:s certifieringskrav. Det innebär bland annat att skyddsvärda skogar sparas, miljöhänsyn till växter och djur och att två nya plantor sätts för varje avverkat träd.

Skogen röjs, gallras och avverkas enligt en skogsbruksplan upprättad av Norra Skog.

Vår skog har en tillväxt på ca 2500 kubikmeter per år, vilket innebär koldioxidbindning motsvarande ca 1000 bilar som kör 2000 mil per år!

ÖPPETTIDER

Öppet under hela året